Aktuality - Palác šlechtičen - Moravské zemské muzeum
28. 6. 2017 - Jméno fotografa Jindřicha Štreita je spojováno především s černobílými snímky zachycujícími banalitu každodenního venkovského života. Rodák z Valašska (narozen 5. září 1946 ve Vsetíně) se v roce 1956 spolu s rodiči přestěhoval do podhůří Jeseníků. Po absolvování Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci se jako učitel vrátil zpět na Bruntálsko (Rýmařov, Sovinec, Jiříkov). Zde se kromě pedagogické činnosti věnoval fotografování a organizování kulturního života: v 70. - 80. letech se nonkonformní program galerie v Sovinci stal pojmem. Život drsného dosídleného kraje měl zásadní vliv na obsah jeho pozdějších snímků. Bezprostředně reagující a nikoliv nezúčastněný pozorovatel dokázal zachytit zdánlivou bezútěšnost všedních i svátečních okamžiků obyvatel „vykořeněného“ kraje.
Výstava Etnografického ústavu se pokouší tvorbu J. Štreita představit pod zorným úhlem vizuální antropologie, jako dokument životního stylu. Prostor je přesně určen: sociálně se jedná o venkovskou komunitu, regionálně je ohraničen Bruntálskem a časově 80. léty
20. století. Projekt Venuše se soustředí na téma ženy. Je rozdělen do tří částí, v jejichž centru je žena v pracovním procesu, žena ve volném čase a jako aktérka partnerských vztahů.
Do 1. 10. 2017
(
Palác šlechtičen - Moravské zemské muzeum)
28. 6. 2017 - Výstava reaguje na současné společenské dění ve světě, kdy se vše zrychluje, produkují se stále nové a nové věci bez ohledu na životní prostředí. Přibývají lidé, kteří nesouhlasí s touto necitlivostí a chtějí zase trochu životní tempo zpomalit. Dnes se často setkáváme s pojmy jako „bez odpadu“, ekologická móda, „slow fashion“ – tedy pomalá móda atd. Na výstavě bude možné shlédnout především oděv, oděvní doplňky, hračky a bytový textil.
Pomalá móda oslovila řadu lidí, kteří se odvracejí od obchodních řetězců a navracejí se k originálním oděvům. Díky těmto nadšencům vznikají pomocí přešívání starých textilií, poctivým zpracováním a použitím kvalitních přírodních materiálů, výjimečné modely. Stejný způsob práce (přešívání, ruční šití, využití přírodních materiálů) se spotřebním zbožím byl znám našim předkům odedávna. Vedly je k tomu různé podněty – chudoba, nedostatek materiálu v období první i druhé světové války, v době hospodářských krizí, ale často také šetrnost a úcta k lidské práci.
Do 1. 10. 2017
(
Palác šlechtičen - Moravské zemské muzeum)
3. 4. 2017 - Výstava je věnována dějinám, kultuře a umění afrického království Benin, je uspořádána k připomenutí 120. let od britské trestné výpravy do království Benin v roce 1897, kdy byly beninské bronzy a další artefakty odvezeny jako válečná kořist na území Evropy. Výstava sleduje i jejich prodej do soukromých sbírek a veřejných institucí, kde ovlivnily avantgardní umělce – představitele expresionismu, fauvismu a později i kubismu. Na výstavě jsou představeny beninské bronzy, které se nacházejí v českých a moravských sbírkách. V této souvislosti je zdůrazněna i současná výroba bronzů přetrvávající v ulici Igun v Benin City.
14. 4. 2017 – 22. 10. 2017
(
Palác šlechtičen - Moravské zemské muzeum)
6. 2. 2017 - Pavel Dvorský je jedním z předních malířů, který se věnuje rekonstrukcím pravěkého života. Jeho tvorba se týká především středního a mladého paleolitu, čili neandertálců a kromaňonců, ale i zvířat, které tito lidé lovili nebo se jim bránili. Pozoruhodné je zejména zachycení emotivních stavů, jako je tanec, pláč nad zesnulým apod. Dvorský spolupracoval s řadou našich předních archeologů a ilustracemi přispěl do mnoha knih.
15. 2. – 30. 6. 2017
(
Palác šlechtičen - Moravské zemské muzeum)